تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
یک کارشناس پولی و بانکی در گفت و گو با «معاصر»:

پیش بینی نرخ دلار در صورت شکست مذاکرات وین| تشریح دو عامل اثرگذار بر بازار ارز

یک کارشناس پولی و بانکی در ارزیابی خود از نرخ ارز و وضعیت بازار دلار در کشور گفت: در حال حاضر با توجه به نوساناتی که در ماه های اخیر به دلیل بلاتکلیفی در امر مذاکرات هسته ای با و موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد، قیمت ها در بازار ارز افزایش پیدا کرد و نوساناتی در آن ایجاد شد.
کد خبر: ۳۷۵۵۰

پیش بینی نرخ دلار در صورت شکست مذاکرات وین| تشریح دو عامل اثرگذار بر بازار ارز

حجت اله فرزانی در گفت و گو با «معاصر» با بیان این مطلب افزود: بعد از این بلاتکلیفی یک کریدور جدیدی ایجاد شد و نرخ دلار بین 29 تا 30 هزار تومان در نوسان است. اینکه در ادامه به چه ترتیب خواهد بود، باید توجه کرد که بحث مذاکرات وین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: با توجه به صحبت هایی که اخیرا در مورد مذاکرات مطرح شده و مذاکرات در حال پیشروی است، اخبار خوب یا بد درباره این موضوع، تاکنون آثار خود را بر جای گذاشته و صرفا نتیجه مذاکرات است که می تواند روی قیمت ها تاثیرگذار باشد. یعنی چنانچه توافقی حاصل شود، شاید شاهد کاهش چند درصدی نرخ ارز در کشور و ثابت شدن نرخ آن در یک پله پایینتر باشیم.

فرزانی تاکید کرد: اما چنانچه شکست مذاکرات در پیش باشد و عدم توافق رخ دهد و نتوانند به توافق برسند، باعث می شود که نرخ ارز در کشور ما افزایش پیدا کند و نرخ دلار به بیش از 32 هزار تومان خواهد رسید.

افزایش نرخ دلار به بیش از 32 هزار تومان

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت شکست مذاکرات وین، نرخ دلار در کشور به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت یا خیر، گفت: نمی توان این موضوع را پیش بینی و درباره آن ساختار تعریف کرد و باید دید که اقدامات متقابل گروه ها به چه ترتیب خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در این راستا تشریح کرد: با فرض شکست مذاکرات، باید ببینیم که واکنش آمریکا، غرب یا اروپایی ها و همچنین واکنش دوستان ایران  یعنی چین و روسیه نسبت به این موضوع چه خواهد بود. در آن صورت اثرگذاری این موضوعات می تواند بیشتر باشد، اما به محض اینکه خبر شکست مذاکرات منتشر شود، نرخ دلار تقریبا به بیش از 32 هزار تومان خواهد رسید.

ظرفیت نقدینگی عامل دوم در رشد قیمت ارز

وی در ادامه اظهار داشت: از طرفی ظرفیت نقدینگی کشور مسئله و عامل دومی است که می تواند در زمینه کاهش ارزش پول ملی و رشد قیمت ارز تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس پولی و بانکی در این راستا یادآور شد: با توجه به حجم رشد نقدینگی کشور، خواه ناخواه کاهش ارزش پول ملی ما اتفاق می افتد؛ چرا که نقدینگی در کشور ما به واسطه تولید حذف نمی شود.

وی با بیان اینکه رشد بخش بازارهای اقتصادی ما بسیار پایین است، اظهار داشت: از این جنبه هر آنچه که نقدینگی ایجاد می شود، متاسفانه واحدهای تولیدی به عنوان بخش واقعی اقتصاد ما آن را در خود جذب نمی کنند و اثر این موضوع در حوزه قیمت گذاری ها اتفاق می افتد و عملا افزایش سطح عمومی قیمت ها را به دنبال دارد که به آن تورم گفته می شود.

فرزانی خاطر نشان کرد: تورم منجر به این خواهد شد که کاهش ارزش پولی رخ دهد و به دنبال کاهش ارزش پول ملی، بالطبع نرخ ارز و دلار هم در کشور افزایش پیدا می کند. یعنی این دو عامل جزو عوامل موثر بر فشار نرخ ارز خواهند بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز